Tillbaka till senaste
Så ska vi få tågen i Sverige att gå i tid – transkript
SvD Ledarredaktionen Transkript 1 juni 2026 17:57

Så ska vi få tågen i Sverige att gå i tid – transkript

Järnvägen och tågtrafiken har under flera decennier gradvist avreglerats. Har det varit bra? Vems fel är det när tåget är sent? Och hur gör vi för att tågen ska gå i tid i framtiden? Andreas Ericson diskuterar med Ida Wallinder från tankesmedjan Timbro och Maria Arkeby från tankesmedjan Tiden.

1 00:00:00,000 --> 00:00:08,360 Det är måndagen den första juni. Jag heter Andreas Eriksson och du lyssnar på Leda-redaktionen, en podd från Svenska Dagbladet.

2 00:00:18,030 --> 00:00:23,930 Varmt välkomna till oss igen. Varmt välkomna till en ny vecka med Leda-redaktionen.

3 00:00:24,970 --> 00:00:32,770 Vi tog det lite lugnt förra veckan, som ni kanske märkte, körde bara en podd på fredagen då och hoppade över de vanliga fredagspoddarna.

4 00:00:32,770 --> 00:00:40,670 Orsaken till det var att jag behövde lite extra tid för att planera vad vi ska göra inför valet i höst.

5 00:00:41,250 --> 00:00:46,030 Så till den ni förlorade i podd förra veckan ska ni förhoppningsvis få igen i augusti.

6 00:00:46,930 --> 00:00:49,390 Men nu är vi tillbaka i normalproduktionstakt.

7 00:00:50,390 --> 00:00:53,130 Idag ska vi prata järnvägar och tåg.

8 00:00:53,910 --> 00:00:56,530 Hur ska politikerna göra för att få tågen att gå i tid?

9 00:00:56,990 --> 00:00:59,710 Det är en populär fråga som har varit igenom historien.

10 00:01:00,210 --> 00:01:02,710 Vilken grad är det politikernas ansvar att tåga?

11 00:01:02,770 --> 00:01:06,470 Hur ska tågtrafik och järnvägar bäst skötas generellt?

12 00:01:06,870 --> 00:01:08,990 Hur gör vi i Sverige? Och är det bra eller dåligt?

13 00:01:10,030 --> 00:01:11,630 Det är lite av det vi ska prata om idag.

14 00:01:11,810 --> 00:01:15,170 För att grotta vidare kring de här frågorna är jag glad att hälsa två gäster välkomna.

15 00:01:16,030 --> 00:01:21,610 Nämligen Maria Arkeby från den progressiva tankespiran Tiden som skriver i rapporten När tåget inte kommer.

16 00:01:21,970 --> 00:01:22,710 Varmt välkommen hit Maria.

17 00:01:22,970 --> 00:01:23,530 Tack så mycket.

18 00:01:24,630 --> 00:01:32,530 Idag var Linder från den marknadsliberala tankespiran Timbro som skriver i rapporten Hej då statens järnvägar om just tåg och järnväg.

19 00:01:32,770 --> 00:01:33,550 Varmt välkommen du också.

20 00:01:33,830 --> 00:01:34,370 Tack så mycket.

21 00:01:35,290 --> 00:01:38,570 Tiden och Timbro alltså. Vi får se vad ni har att säga om det här.

22 00:01:39,350 --> 00:01:43,130 Vi ska först bekanta oss med de här rapporterna. Man kan hitta dem på respektive hemsida förstås.

23 00:01:43,450 --> 00:01:44,750 Men alla hinner väl inte läsa dem.

24 00:01:45,270 --> 00:01:48,210 Maria kan du bara kort sammanfatta vattensvis. Vad är det du har skrivit om?

25 00:01:49,050 --> 00:01:53,050 Ja alltså min rapport handlar väl kanske egentligen inte primärt bara om tåg.

26 00:01:53,210 --> 00:02:00,570 Utan det handlar ju om vad som händer när vi försöker organisera samhällsbärande funktioner som marknader kan man säga.

27 00:02:00,570 --> 00:02:02,570 Jag har tidigare skrivit om begravningar, om djurskydd.

28 00:02:02,770 --> 00:02:05,730 Om sjukvård, om taxi, om bilprovning och så vidare.

29 00:02:06,370 --> 00:02:10,190 Järnvägen är ju intressant för den ska ju transportera människor till jobbet.

30 00:02:10,310 --> 00:02:11,750 Den ska fungera för industrin.

31 00:02:12,210 --> 00:02:14,290 Den ska fungera för klimatet och så vidare.

32 00:02:14,410 --> 00:02:17,690 Så det är ett intressant exempel att titta på ur marknadsperspektiv.

33 00:02:18,470 --> 00:02:21,330 Okej. Ida på samma sammanfattande sätt.

34 00:02:21,530 --> 00:02:22,990 Vad handlar det här rapporten? Vad har du skrivit om?

35 00:02:23,510 --> 00:02:29,050 Ja, jag har skrivit framförallt om de som kör tågen och förseningar och sådana saker.

36 00:02:29,050 --> 00:02:32,390 Inte jättemycket om själva infrastrukturen ska vi säga.

37 00:02:33,030 --> 00:02:41,830 Och det är väl för att jag såg all rapportering om tåg som var försenade och tågkaos och allt vad det var.

38 00:02:42,010 --> 00:02:48,470 Och samtidigt så upplever i alla fall jag att det finns ett narrativ om att allt är avregleringens fel.

39 00:02:49,030 --> 00:02:55,050 Och inte bara järnvägssystemet utan också nästan att det också dödar alla kattungar och allt vad det är.

40 00:02:55,050 --> 00:02:57,630 Det är ganska hård tonalitet.

41 00:02:58,330 --> 00:03:01,550 Så då vill jag kolla vad som egentligen gäller.

42 00:03:01,550 --> 00:03:06,370 Och jag upplever att det finns ganska många missförstånd i debatten.

43 00:03:06,530 --> 00:03:11,350 Dels att avregleringen skulle ha lett till att förseningen har ökat jättemycket.

44 00:03:11,610 --> 00:03:18,690 Men vi ser att det har gått från ungefär 70 procents punktlighet under åren med monopol till ungefär 90 procent idag.

45 00:03:19,210 --> 00:03:22,990 Vi har ökat resande, vi har sänkt biljettpriser med 40 procent.

46 00:03:23,330 --> 00:03:26,770 Och kunnigheten är bättre för SI än samtliga av konkurrenterna.

47 00:03:26,870 --> 00:03:30,270 Okej. Ni har skrivit om lite olika saker och lite olika perspektiv.

48 00:03:30,270 --> 00:03:31,530 Ni ska båda få berätta mer.

49 00:03:31,550 --> 00:03:35,730 Vi ska försöka ha ett samtal som ändå går ihop så att säga.

50 00:03:36,350 --> 00:03:39,810 Jag tänkte börja med det här med avregleringen, att järnvägarna avregleras.

51 00:03:40,030 --> 00:03:41,650 Ni ska få hjälpa mig lite med historien här.

52 00:03:42,250 --> 00:03:44,430 För oss som inte har exakt koll på vad det här innebär.

53 00:03:45,030 --> 00:03:46,190 Vad är det som har förändrats?

54 00:03:46,690 --> 00:03:48,650 Vad är det som har avreglerats och hur?

55 00:03:48,950 --> 00:03:50,670 Vad var det som egentligen hände i praktiken?

56 00:03:51,110 --> 00:03:51,810 Hur ser historien ut?

57 00:03:52,170 --> 00:03:53,890 Maria kan du börja och hjälpa mig lite här?

58 00:03:54,050 --> 00:03:58,270 Ja men det stora som har förändrats är ju naturligtvis som vi alla har avregleringar.

59 00:03:58,270 --> 00:04:01,270 Det har kommit in fler aktörer.

60 00:04:01,550 --> 00:04:07,630 I arbetet och med det så kommer ofta kortare perspektiv.

61 00:04:09,130 --> 00:04:13,970 Förut så har vi haft samma organisation, samma planeringshorisont.

62 00:04:14,130 --> 00:04:17,690 Idag har vi trafikverk, vi har operatörer, vi har entreprenörer.

63 00:04:18,230 --> 00:04:21,630 Och vi har regioner som har olika uppdrag.

64 00:04:21,750 --> 00:04:25,010 Och det här ställer ju enorma krav på samordningen.

65 00:04:25,350 --> 00:04:27,110 Och det är där det brister.

66 00:04:27,510 --> 00:04:30,090 Kan man säga att förr var det då en aktör.

67 00:04:30,090 --> 00:04:35,930 Var det staten som byggde järnvägen, skötte järnvägen, skötte tågtrafiken och också körde tågtrafiken.

68 00:04:36,030 --> 00:04:37,790 Alltså det var de som fanns så att säga.

69 00:04:37,910 --> 00:04:39,130 Ja det kan man väl säga från början.

70 00:04:39,690 --> 00:04:41,370 Och när förändrades det här då ungefär?

71 00:04:42,790 --> 00:04:50,410 Ja det här, det började ju, avregleringen har ju börjat för mängder med år sedan.

72 00:04:50,690 --> 00:04:55,410 Alltså avregleringen 20-30 år sedan.

73 00:04:56,270 --> 00:04:59,510 Så det här har ju varit en successiv förändring.

74 00:05:00,090 --> 00:05:02,790 Ida vill du fylla på? Vad är det som har hänt med avregleringen?

75 00:05:02,990 --> 00:05:05,770 Alltså om vi inte lägger några värderingar på det men början praktiskt har hänt.

76 00:05:05,990 --> 00:05:06,510 Ja men absolut.

77 00:05:06,950 --> 00:05:15,090 Nej men det började ju 1988 när det då nybildade Banverket fick ta över ansvaret för infrastrukturen från SI.

78 00:05:15,490 --> 00:05:20,170 Och sen 1990 så kördes det första tåget i konkurrens mot SI.

79 00:05:20,330 --> 00:05:25,010 Så då var det BK Tåg som körde regionaltrafik i Jönköpingstrakten.

80 00:05:25,010 --> 00:05:28,830 Och sen 1996 så öppnades godstrafikmarknaden.

81 00:05:29,270 --> 00:05:29,950 00.

82 00:05:30,090 --> 00:05:32,330 Så konkurrensutsattes underhållet.

83 00:05:32,430 --> 00:05:35,410 Det vill säga att man inte gjorde det i egen regi utan man gjorde det med upphandling.

84 00:05:36,110 --> 00:05:42,010 Och 2001 så delades SI upp i en massa olika bolag helt enkelt.

85 00:05:42,150 --> 00:05:46,730 Dels Green Cargo och SI som vi känner det idag och Järnhusen och lite annat.

86 00:05:47,230 --> 00:05:54,130 Och sen 2010 då så tog sista steget när även den kommersiella fjärrtrafiken öppnades för konkurrens.

87 00:05:54,770 --> 00:05:55,890 En liten extrafråga.

88 00:05:56,210 --> 00:06:00,070 Visst var det ändå så att SL och andra regionala trafikbolag.

89 00:06:00,090 --> 00:06:00,850 Körde väl ändå tåg.

90 00:06:00,890 --> 00:06:02,450 De körde väl pendeltåg innan avregleringen.

91 00:06:02,550 --> 00:06:04,130 Eller innan 1988 också.

92 00:06:05,030 --> 00:06:05,410 Tror jag.

93 00:06:05,730 --> 00:06:06,750 Ja precis.

94 00:06:06,990 --> 00:06:10,910 Vi har ju 1978 så genomförde man länstrafiksreformen.

95 00:06:10,970 --> 00:06:13,830 Så det är ju möjligt att det var under annat namn.

96 00:06:13,910 --> 00:06:15,770 Men det var nog fortfarande SI som körde.

97 00:06:15,890 --> 00:06:18,730 Men då så skulle regionerna betala för.

98 00:06:19,090 --> 00:06:19,830 Eller länen då.

99 00:06:19,830 --> 00:06:20,390 Ja okej så kan det gå.

100 00:06:20,410 --> 00:06:22,570 Under den tiden betala för den olansamma trafiken.

101 00:06:22,570 --> 00:06:25,330 Okej men då har vi en översiktlig bild så här.

102 00:06:27,970 --> 00:06:30,730 Landebo hjälper dig att ta kontroll över din framtid.

103 00:06:30,970 --> 00:06:31,830 Låt din framtid vara en del av det.

104 00:06:31,830 --> 00:06:33,410 Låt dina pengar växa i din takt.

105 00:06:33,530 --> 00:06:35,390 På ett sätt som gör morgondagen ljusare.

106 00:06:36,190 --> 00:06:39,910 Landebos erfarna kapital och relationsförvaltare står redo att guida dig.

107 00:06:40,210 --> 00:06:42,650 Men kom ihåg att investeringar innebär en risk.

108 00:06:44,010 --> 00:06:46,530 Upptäck hela vårt fondutbud på landebo.se.

109 00:06:51,480 --> 00:06:56,340 Det kan verka som att det inte går att driva hela samhällen framåt utan fossila bränslen.

110 00:06:57,480 --> 00:07:00,700 Men med fossilfri elektricitet finns det ett sätt.

111 00:07:01,820 --> 00:07:03,720 Läs mer på vattenfall.se.

112 00:07:03,720 --> 00:07:04,600 There's a way.

113 00:07:12,970 --> 00:07:15,330 Sen har jag varit och tittat lite i statistiken och upptäckt en sak.

114 00:07:15,610 --> 00:07:18,630 Det är ju att tågtrafiken har ökat jättemycket.

115 00:07:19,290 --> 00:07:22,210 Sen millennieskiftet har antalet avgångar ökat med 40%.

116 00:07:22,210 --> 00:07:24,090 De senaste 30 åren läste jag.

117 00:07:24,190 --> 00:07:25,710 Det är väl då från början på 90-talet.

118 00:07:26,050 --> 00:07:29,750 I mitten på 90-talet så har både antalet resor och antalet tågkilometer.

119 00:07:30,010 --> 00:07:31,950 Alltså hur många tåg man kör med passagerare.

120 00:07:32,150 --> 00:07:35,330 Hur många kilometer tåg man kör med passagerare har fördubblats.

121 00:07:36,290 --> 00:07:37,010 Varför har det blivit så?

122 00:07:37,090 --> 00:07:38,770 Varför åker vi så mycket med tåg nu för tiden?

123 00:07:38,970 --> 00:07:40,070 Maria vill du börja? Vad är din?

124 00:07:40,070 --> 00:07:42,510 Det är i grunden naturligtvis en oerhört.

125 00:07:42,510 --> 00:07:44,430 Det har varit en positiv utveckling.

126 00:07:45,150 --> 00:07:46,630 Fler människor väljer tåget.

127 00:07:47,250 --> 00:07:49,590 Transporter går mer på järnväg.

128 00:07:50,010 --> 00:07:54,610 Men sen så säger ju inte den utvecklingen automatiskt någonting om organisationsmodellen.

129 00:07:54,730 --> 00:07:56,930 Det är också så att Sverige har urbaniserats.

130 00:07:57,590 --> 00:08:00,670 Människor pendlar mer till sina arbeten.

131 00:08:01,050 --> 00:08:01,850 Och så vidare.

132 00:08:01,990 --> 00:08:04,530 Och klimatfrågan har fått allt större betydelse.

133 00:08:04,990 --> 00:08:06,950 Vad säger du i dag om de ökade tågåren?

134 00:08:07,070 --> 00:08:09,150 För det är mycket, mycket mer än vad befolkningen har ökat.

135 00:08:09,150 --> 00:08:12,490 Vår befolkning har ökat från ungefär 8 miljoner till 10,5.

136 00:08:12,510 --> 00:08:14,930 Om man blir det 20% lite drygt.

137 00:08:15,210 --> 00:08:16,690 Men tågåkandet har alltså fördubblats.

138 00:08:16,830 --> 00:08:18,390 Vad tror du det beror på?

139 00:08:18,630 --> 00:08:21,510 Jag tror att tåget också har blivit mycket mer attraktivt.

140 00:08:22,510 --> 00:08:28,850 Och det får väl alla resenärer själva säga vad de tycker är mest attraktivt.

141 00:08:28,950 --> 00:08:33,730 Så jag personligen tycker att det värderar ganska högt att kunna sitta och jobba samtidigt som jag reser.

142 00:08:33,730 --> 00:08:41,850 Men jag menar, det här hänger ju ihop också med att om det finns fler koncept och fler nischer så är det klart att det blir mer attraktivt.

143 00:08:41,850 --> 00:08:47,270 För andra, när jag var student så föredrog jag snälltåget för att de är lite billigare än vad SJ är exempelvis.

144 00:08:47,530 --> 00:08:51,310 Så jag tror att det handlar inte bara om det, men jag tror att det delvis handlar om det.

145 00:08:52,250 --> 00:09:00,850 Och kan jag nämna det också, bara att på Göteborg-Stockholm när MTRX började köra där så ökade tågtrafiken med 15% på bara ett år.

146 00:09:00,970 --> 00:09:03,810 Alltså första hela kalenderåret som de körde trafik.

147 00:09:04,030 --> 00:09:11,670 Om vi inte har genomfört de här stora av- och omregleringarna kring tågtrafiken, tror du att antalet tågpassagerare hade ökat lika mycket som det har gjort?

148 00:09:11,850 --> 00:09:19,430 Nej, men inte lika mycket. För det satte ju också ett konkurrenstryck på SJ att de behövde förändras och bli bättre.

149 00:09:19,950 --> 00:09:25,370 Och leverera en bättre tjänst för att kunna behålla kunderna mot konkurrenter. Så jag tror att det inte är lika mycket.

150 00:09:25,490 --> 00:09:27,170 Men jag tror att det fortfarande hade ökat, det tror jag nog.

151 00:09:27,770 --> 00:09:34,650 Maria, Ida, tror du att avregleringen, ska vi i alla fall delvis tacka för att så många fler väljer tåg idag? Tror du också det?

152 00:09:35,330 --> 00:09:39,610 Ja, det är väl inte helt omöjligt, men det finns ju också en massa andra bidragande orsaker som sagt.

153 00:09:39,850 --> 00:09:41,650 Alltså arbetssättet har förändrats.

154 00:09:41,850 --> 00:09:44,150 Förändrat, Ida nämnde att människor jobbar på tåg.

155 00:09:44,550 --> 00:09:49,390 Bara efter pandemin så ser vi ju en enorm förändring i hur människor arbetar.

156 00:09:49,450 --> 00:09:54,810 Man har möjlighet att bosätta sig kanske lite längre från arbetet för att man inte behöver vara inne varenda dag och sådär.

157 00:09:55,230 --> 00:09:57,450 Men absolut kan det ha en bidragande orsak.

158 00:09:58,630 --> 00:10:00,690 En sista fråga, jag vill gå in på rapporterna.

159 00:10:01,210 --> 00:10:05,410 Det är ju så att om man tittar bakåt så har man då två utvecklingar att förhålla sig till.

160 00:10:05,410 --> 00:10:07,870 Dels av omregleringen på de här marknaderna.

161 00:10:08,350 --> 00:10:10,770 Dels att tåget har skalats upp enormt mycket.

162 00:10:11,850 --> 00:10:14,530 Hur ska man tänka när ni tittar bakåt då?

163 00:10:15,290 --> 00:10:22,350 Hur mycket påverkar det i jämförelse över tid att tågen är en så mycket större grej i Sverige idag än det var på 80, 70 eller 60-talet?

164 00:10:23,030 --> 00:10:23,910 Ida, vad tänker du om det?

165 00:10:25,230 --> 00:10:29,090 Framförallt så tror jag att det är en viktig sak att ha med sig när man kollar på förseningar.

166 00:10:29,490 --> 00:10:32,230 Jag var ju inne på det här med att punktligheten har ökat.

167 00:10:32,330 --> 00:10:40,170 Och det är ju egentligen ganska anmärkningsvärt givet att vi har fler som kör på spåren idag.

168 00:10:40,170 --> 00:10:44,190 Det borde ju tvärtom leda till ännu större förseningar.

169 00:10:44,350 --> 00:10:49,870 Så att vi lyckats ha ett så pass bra system som vi ändå har idag med ökad punktlighet.

170 00:10:49,970 --> 00:10:52,950 Det är ganska anmärkningsvärt helt enkelt.

171 00:10:53,570 --> 00:10:58,090 Vad tänker du om det Maria? Att vi har en sån stor förändring i tågtrafikens omfång.

172 00:10:58,170 --> 00:11:00,730 Hur påverkar det möjligheten att göra vettiga jämförelser bakåt?

173 00:11:01,610 --> 00:11:02,650 Det är ju inte helt lätt.

174 00:11:02,650 --> 00:11:04,430 Om man tittar på punktlighetsstatistik.

175 00:11:04,650 --> 00:11:07,450 Man jämför ju också Sverige med andra länder.

176 00:11:07,450 --> 00:11:10,490 Där så ser vi att man mäter lite annorlunda.

177 00:11:10,650 --> 00:11:13,910 Så att det här med punktlighet är ju inte helt lätt.

178 00:11:14,970 --> 00:11:18,850 Men helt avgörande naturligtvis för att tågtrafiken ska...

179 00:11:18,850 --> 00:11:22,210 För att ännu fler ska välja tåg.

180 00:11:22,490 --> 00:11:28,690 Men just det är väl ändå viktigt att ha med att det är många fler som åker tåg mycket oftare idag än det var på 1980-talet.

181 00:11:29,130 --> 00:11:30,930 Det får man ändå ha med sig så att säga tänker jag.

182 00:11:30,930 --> 00:11:32,710 Ja, det ser vi ju.

183 00:11:33,430 --> 00:11:36,910 Bra. Nu ska vi gå in lite på vad ni har skrivit i era rapporter.

184 00:11:36,910 --> 00:11:38,230 Vilket är då väldigt spännande.

185 00:11:38,430 --> 00:11:41,950 Vill man läsa hela så kan man då gå in på Timbro och respektive Tidens hemsida.

186 00:11:42,710 --> 00:11:45,050 Men Maria, du talar ju om det här avregleringarna.

187 00:11:45,390 --> 00:11:48,610 Och att det har lett fram till ett marknadsmisslyckande så tillvida.

188 00:11:48,910 --> 00:11:56,890 Att järnvägar med dess fasta inslag för truslar skiljer sig ganska mycket från den ideala teoretiska marknadskonstruktionen så att säga.

189 00:11:57,550 --> 00:11:58,790 Kan du börja berätta lite om det?

190 00:11:59,350 --> 00:12:01,490 Vad är det som har misslyckats som en början med det?

191 00:12:01,490 --> 00:12:06,610 Ja, men det som jag var inne på tidigare var just att det är ju det här med samordningen.

192 00:12:07,330 --> 00:12:08,310 Som brister.

193 00:12:08,470 --> 00:12:14,710 Ju fler aktörer vi får som ska samverka desto svårare blir det ju att hålla ihop frågan.

194 00:12:15,230 --> 00:12:19,230 Och det viktiga är ju inte bara att tågen går i tid varje dag när vi ska till arbetet.

195 00:12:19,310 --> 00:12:25,590 Det viktiga är ju också att känna en trygghet i att vi har ett järnvägsnät som fungerar också i tider av kris.

196 00:12:25,950 --> 00:12:33,050 Och där är jag inte lika övertygad om att vi är lika duktiga som när det gäller kanske punktligheten till exempel.

197 00:12:33,250 --> 00:12:36,790 När vi tittar på, jag skriver ju en hel del om underhållet till exempel.

198 00:12:36,910 --> 00:12:42,570 Där vi har ganska korta kontraktstider när det gäller underhållet man gör.

199 00:12:43,090 --> 00:12:47,430 Har vi en växel som är trasig på ett ställe så lagar man den.

200 00:12:47,530 --> 00:12:51,730 Men kanske inte den som håller på att förlera som ligger alldeles intill.

201 00:12:51,730 --> 00:12:56,530 Därför att det ingår inte enligt det femåriga avtal man har och så vidare.

202 00:12:56,630 --> 00:12:59,710 Det finns liksom inte direkt någon kontinuitet på det sättet.

203 00:12:59,810 --> 00:13:06,730 Och heller ingen total överblick är det intryck jag har fått när jag har pratat med människor i det här rörelset.

204 00:13:06,910 --> 00:13:07,590 I rapportarbetet.

205 00:13:07,850 --> 00:13:11,050 Okej. Vi har sämre underhåll än vi hade kunnat ha.

206 00:13:11,490 --> 00:13:12,290 Det är då ett misslyckande.

207 00:13:12,530 --> 00:13:15,870 Någonting annat som du tycker det märks, det här marknadsmisslyckandet?

208 00:13:16,770 --> 00:13:27,070 Jag tycker generellt att det är intressant att vi har så enorm övertro på marknadens förmåga att lösa precis allting.

209 00:13:28,070 --> 00:13:28,710 Och det ser vi ju här.

210 00:13:28,770 --> 00:13:33,890 Men jag har också skrivit, bara som en liten parentes, en teoretiskt intressant rapport när det gäller bilprovningen.

211 00:13:33,970 --> 00:13:35,990 Där man gjorde en avreglering.

212 00:13:35,990 --> 00:13:40,730 Och där vi ser att man trodde att antalet stationer både skulle öka och att priserna skulle gå ner.

213 00:13:41,270 --> 00:13:46,810 Och de i själva verket har gått upp med 56 procent sedan avregleringen.

214 00:13:46,970 --> 00:13:52,170 Så jag tycker att vi har en kanske lite för stark tilltro till marknaden.

215 00:13:52,410 --> 00:13:54,990 Det här är inte en marknad som vilken som helst.

216 00:13:55,090 --> 00:14:01,710 Det här är inte som att välja mobiloperatör eller köpa en ny Tisha.

217 00:14:02,230 --> 00:14:03,570 Nej, men det är ju uppenbart.

218 00:14:03,570 --> 00:14:03,970 Det är en funktion.

219 00:14:03,970 --> 00:14:09,090 Exempelvis, spåren ligger ju där de är och är monopol både på kort och medellång sikt.

220 00:14:09,210 --> 00:14:09,670 Man bygger inte.

221 00:14:10,930 --> 00:14:19,330 Vad är det som gör att just järnvägen lämpar sig dåligt just för det mer traditionella marknadstänket?

222 00:14:21,610 --> 00:14:27,310 Marknaden är ju inte alltid helt fel lösning.

223 00:14:27,310 --> 00:14:33,950 Det handlar ju om hur man styr och vilket övergripande ansvar.

224 00:14:33,970 --> 00:14:41,110 Vilken överblick vi har, hur robust systemet är, hur stor kontroll man har över.

225 00:14:41,850 --> 00:14:47,690 Om det blir en försening här, hur påverkar det hela systemet längre ner så att säga.

226 00:14:47,850 --> 00:14:52,610 Ett signalfel i Stockholm påverkar resenärer i Kallskoga.

227 00:14:53,850 --> 00:15:02,650 Och där har vi ett bristande överblick som marknaden på något sätt per sin definition har skapat.

228 00:15:02,650 --> 00:15:06,110 Och för att lösa det här, vad behöver vi förändra?

229 00:15:07,270 --> 00:15:12,350 Vi behöver ett tydligare ansvar helt enkelt.

230 00:15:12,770 --> 00:15:17,850 Med en större överblick över hela systemet.

231 00:15:18,350 --> 00:15:21,210 Och framförallt när det gäller underhållet.

232 00:15:21,870 --> 00:15:28,430 Okej, hur skulle underhållet skötas ifall du skulle bestämma så att det skulle fungera bättre?

233 00:15:28,810 --> 00:15:29,930 Jag vet inte exakt.

234 00:15:30,030 --> 00:15:32,530 Jag har inte en generallösning på exakt hur.

235 00:15:32,530 --> 00:15:32,630 Jag har inte en generallösning på exakt hur.

236 00:15:32,650 --> 00:15:34,970 Jag vet inte exakt hur underhållet ska organiseras.

237 00:15:35,250 --> 00:15:39,230 Men det som är tydligt idag är ju att det är för kortsiktigt.

238 00:15:40,190 --> 00:15:47,810 Att det är för hattigt i ansvaret med de här korta kontrakten som löper när det gäller underhållet.

239 00:15:48,270 --> 00:15:54,970 Man går mellan det fåtal aktörer som finns för att sköta underhållet.

240 00:15:55,090 --> 00:15:55,350 Okej.

241 00:15:56,090 --> 00:16:00,750 Ida Timbro är ju en marknadsliberal tankesmedja där ni gillar marknader.

242 00:16:01,270 --> 00:16:02,310 Förstår du den kritik?

243 00:16:02,310 --> 00:16:04,730 Mot marknadslösning i det här fallet som Maria får fram?

244 00:16:06,570 --> 00:16:07,690 Nej, inte riktigt.

245 00:16:08,030 --> 00:16:08,390 Kanske.

246 00:16:09,770 --> 00:16:16,810 Jag håller ju med om att det är ett fragmentiserat system som du skriver om i din rapport.

247 00:16:16,810 --> 00:16:22,810 Men jag ser inte riktigt vad problemet med det är heller nödvändigtvis.

248 00:16:23,750 --> 00:16:27,890 Alltså det är klart att det finns konflikter och inneboende konflikter i järnvägssystemet.

249 00:16:27,990 --> 00:16:31,930 Mellan tunga och långa godståg.

250 00:16:31,930 --> 00:16:35,050 Och snabbtåg och regionaltåg.

251 00:16:35,430 --> 00:16:39,290 Och konflikten mellan att ta sig fram på spånen om tio år.

252 00:16:39,390 --> 00:16:42,990 Det vill säga underhåll jämfört med att kunna åka just precis just nu.

253 00:16:43,250 --> 00:16:45,410 Alltså det finns massa sådana konflikter.

254 00:16:45,550 --> 00:16:53,850 Och jag ser ju mycket hellre att man löser dem genom öppna och konkurrensneutrala processer.

255 00:16:53,850 --> 00:17:01,850 Än att det är Trafikverket eller tidigare som det var med SI att de sitter i ett styrelserum och bestämmer vem som ska flyga.

256 00:17:01,930 --> 00:17:04,410 För företräde och hanterar konflikterna där.

257 00:17:05,970 --> 00:17:09,869 Ida säger att öppen konkurrens skulle kunna lösa det här.

258 00:17:09,950 --> 00:17:10,470 Tror du det Maria?

259 00:17:10,869 --> 00:17:12,089 Om vi tar specifikt underhållet.

260 00:17:12,170 --> 00:17:13,290 Mer öppen konkurrens det är ett sådant.

261 00:17:14,369 --> 00:17:16,109 Alltså vi har ju rätt öppen konkurrens.

262 00:17:16,190 --> 00:17:20,010 Det är inte lätt att etablera sig på underhållsmarknaden.

263 00:17:20,010 --> 00:17:25,010 Det är en väldigt investeringstung bransch.

264 00:17:25,670 --> 00:17:31,490 Så jag tror att vi behöver en mer återigen sammanhållande.

265 00:17:31,930 --> 00:17:33,050 Överblick.

266 00:17:33,050 --> 00:17:40,950 Vi har tack och lov ännu inte hamnat i en situation där vi verkligen behöver trycktesta vår beredskap.

267 00:17:41,430 --> 00:17:49,470 Men jag känner mig inte hundraprocentigt trygg med att det järnvägssystem vi har idag skulle klara det.

268 00:17:50,290 --> 00:17:51,630 Kan du berätta lite mer om det?

269 00:17:51,750 --> 00:17:54,350 För det är en sak som du lyfter fram som nackdelar med dagens system.

270 00:17:54,710 --> 00:17:56,050 Om det skulle trycktestas.

271 00:17:56,450 --> 00:17:57,750 Järnvägen måste fungera.

272 00:17:57,870 --> 00:18:01,730 Och vi har dessutom en fiende som kommer vilja skapa eller göra så att den inte fungerar.

273 00:18:01,930 --> 00:18:05,130 Vad har dagens system för brister i ett sådant läge tror du?

274 00:18:06,290 --> 00:18:08,690 Ja återigen det är det sammantagna ansvaret.

275 00:18:08,830 --> 00:18:11,550 Ju fler aktörer desto svårare.

276 00:18:11,550 --> 00:18:21,370 Och vem utkrävs ansvar i extraordinära situationer som en kris eller krigssituation innebär?

277 00:18:22,430 --> 00:18:30,470 Har vi några egentliga data kan vi säga att sen avregleringen har underhållet blivit sämre?

278 00:18:30,770 --> 00:18:31,910 Finns det en sådan MP?

279 00:18:31,930 --> 00:18:33,150 Vi kan luta oss mot.

280 00:18:35,770 --> 00:18:41,170 Nej, jag tycker att det är tillräckligt när vi tittar på.

281 00:18:41,250 --> 00:18:45,550 Vi pratar ju båda om när tågen inte går i tid.

282 00:18:46,090 --> 00:18:46,930 Jag bor i Stockholm.

283 00:18:47,750 --> 00:18:51,870 Det går inte att räkna hur många gånger man har stått och väntat på pendeltågen.

284 00:18:52,010 --> 00:18:56,750 Därför att det är signalfel eller det är något annat som inte fungerar.

285 00:18:56,750 --> 00:19:01,750 Så det är alldeles uppenbart att vi har en underhålls...

286 00:19:01,930 --> 00:19:05,810 ...skuld så att säga i det här landet när det gäller järnvägen.

287 00:19:06,370 --> 00:19:09,390 Men kan inte det bero på att man har helt enkelt lagt för lite pengar?

288 00:19:09,490 --> 00:19:13,390 Och att lägger man för lite pengar spelar det inte så stor roll hur underhållet organiseras?

289 00:19:14,110 --> 00:19:15,230 Jag tror att det är både och.

290 00:19:15,370 --> 00:19:19,010 Jag tror att vi både måste satsa mer pengar på underhållet.

291 00:19:19,130 --> 00:19:24,210 Men jag tror att vi också behöver ha bättre kontroll över hur vi använder de här pengarna.

292 00:19:24,390 --> 00:19:27,250 Och ha ett ökat gemensamt ansvar.

293 00:19:28,810 --> 00:19:31,630 Ida, vill du kommentera något mer på just Marias tes innan vi går över?

294 00:19:31,930 --> 00:19:37,090 Ja, gärna. Jag vill också bara det här med signalfel och så.

295 00:19:37,170 --> 00:19:39,670 Jag blev väldigt förvånad själv faktiskt.

296 00:19:39,990 --> 00:19:47,690 Jag tänkte att det kan vara kul för lyssnarna att veta också att det faktiskt inte är infrastrukturen som är största orsaken till förseningarna.

297 00:19:48,830 --> 00:19:53,370 Och om man trodde det så behöver man inte känna sig dum för att jag tror ungefär 83% av svenska folket.

298 00:19:54,470 --> 00:20:00,870 Men det är faktiskt järnvägsföretagen och deras egenorsakade förseningar som personalplanering och sådär.

299 00:20:01,930 --> 00:20:02,970 Det är den största andelen.

300 00:20:03,370 --> 00:20:10,810 Men det jag skulle vilja kommentera är väl egentligen bara att den här konkurrensutsättningen har ju också minskat kostnaderna för underhåll väldigt, väldigt mycket.

301 00:20:11,270 --> 00:20:22,110 Så det har minskat med 11% vilket innebär att 2025 års upphandlingar av underhåll som kostade 11,5 miljarder hade kostat 1,3 miljarder mer om vi inte hade konkurrensutsatts.

302 00:20:22,110 --> 00:20:29,150 Så jag tycker att det är någonting som man inte ska tappa bort heller just det här med att vi får mer underhåll per skattekrona.

303 00:20:29,310 --> 00:20:29,610 Maria?

304 00:20:29,850 --> 00:20:31,910 Ja, men då lockas man ju omedelbart att prata.

305 00:20:31,930 --> 00:20:37,430 Om andra delar av samhället som välfärden till exempel.

306 00:20:37,870 --> 00:20:46,070 Det är klart att konkurrensutsattheten har pressat kostnader men det vet vi ju också är på bekostnad av kvaliteten.

307 00:20:46,470 --> 00:20:48,550 Så det finns ju paralleller att dra.

308 00:20:49,450 --> 00:20:59,430 Just den rapporten som kollar på om kostnaderna har minskat och säger att de har det säger också att det här är till bibehållen kvalitet.

309 00:20:59,430 --> 00:21:05,510 Men, ja, jag glömde vad jag skulle säga.

310 00:21:05,730 --> 00:21:13,730 Vi kan gå vidare. Ida, din rapport. Du skriver ju där om trafiken mest då men då skriver du att avregleringen av järnvägen måste fullföljas.

311 00:21:14,010 --> 00:21:14,970 Vad menar du med det?

312 00:21:15,410 --> 00:21:24,430 Ja, men det jag menar med det är väl att SI har en 95% i marknadsandel inom just kommersiell persontrafik.

313 00:21:26,430 --> 00:21:29,430 Jag radade upp här innan alla de här posten.

314 00:21:29,730 --> 00:21:37,430 De positiva sakerna som har kommit av avregleringen med sänkta biljettpriser och fler arbetsgivare, mer kundnöjdhet och sådär.

315 00:21:37,730 --> 00:21:43,730 Och jag tycker att det är ganska otroligt att vi har fått så mycket av bara 5% konkurrensutsattning.

316 00:21:44,030 --> 00:21:56,430 Så att jag kollade helt enkelt på vad vi skulle kunna göra mer och där har vi då bland annat tågplanen där SI, det som, vad heter det, reglerar vem som får köra tågen och när.

317 00:21:56,730 --> 00:21:58,430 Där får SI företräde på grund av det.

318 00:21:59,430 --> 00:22:08,730 På grund av en rad tekniska detaljer som gör att man egentligen bara kör föregående års tågplan återigen och sen gör marginella förändringar.

319 00:22:08,930 --> 00:22:16,430 Förlåt om jag bara avbryter här. Tågplanen, det är helt enkelt det som säger vilka tåg det är som ska gå i vilken ordning på vilka spår eftersom man kan inte åka samtidigt på samma spår.

320 00:22:16,430 --> 00:22:19,530 Exakt, exakt. Och man tar fram den ett år i taget.

321 00:22:20,330 --> 00:22:29,230 Också intressant fakta så man byter tågplan i mitten av december vilket jag kanske inte tycker är det smartaste läget att göra det på.

322 00:22:29,230 --> 00:22:30,970 När det är snöstorm och alla vill hem till jul.

323 00:22:32,090 --> 00:22:37,230 Det är inte lika mycket snöstorm i Bryssel där de fattar beslutet om tågplanen.

324 00:22:41,080 --> 00:22:47,060 Det kan verka som att det inte går att minska CO2-utsläppen från cementproduktion med upp till 95%.

325 00:22:47,060 --> 00:22:52,200 Men med återvunnet material och fossilfri elektricitet finns det ett sätt.

326 00:22:53,180 --> 00:22:55,840 Läs mer på vattenfall.se, there's a way.

327 00:23:03,310 --> 00:23:06,070 Okej, det är en sak man skulle kunna göra, reformera tågplanen.

328 00:23:06,110 --> 00:23:07,870 Vad är det mer man skulle kunna göra?

329 00:23:08,190 --> 00:23:09,170 Att få in fler aktörer?

330 00:23:09,250 --> 00:23:11,410 Ja men framförallt så SI.se.

331 00:23:11,650 --> 00:23:22,190 Det byggdes ju upp under monopolåren och för svenska folket så är det ju närmast synonymt med tågresande att man bokar sin biljett på SI.se.

332 00:23:22,870 --> 00:23:27,550 Och det här får ju SI använda precis hur de vill och stänga ut det ut till konkurrenter.

333 00:23:27,670 --> 00:23:31,830 Vilket såklart hade varit rimligt om de hade varit ett vanligt företag men det är de ju inte.

334 00:23:31,830 --> 00:23:37,950 Det här byggdes som sagt upp under monopolåren och den här frågan har varit uppe i Konkurrensverket.

335 00:23:38,190 --> 00:23:46,390 Där man har, de har konstaterat att det är ett stort konkurrensproblem att andra aktörer inte kan sälja sina biljetter där.

336 00:23:47,810 --> 00:23:49,390 Hur är det idag, persontrafiken?

337 00:23:49,610 --> 00:23:52,150 MTR fanns ju förut som körde Stockholm och Göteborg.

338 00:23:52,590 --> 00:23:53,550 De heter väl någonting annat nu?

339 00:23:53,830 --> 00:23:54,090 VR.

340 00:23:54,410 --> 00:23:54,830 Ja just det.

341 00:23:55,190 --> 00:23:59,770 Och så har det ju funnits, blå tåget fanns det någonting som hette och snälltåget har det väl funnits också.

342 00:23:59,770 --> 00:24:01,350 Men det är ju bara vissa sträckor.

343 00:24:01,430 --> 00:24:05,750 Om man vill åka exempelvis till Norrland har det väl inte varit så lätt.

344 00:24:06,050 --> 00:24:07,770 Alltså, tror du att alla...

345 00:24:07,770 --> 00:24:13,310 Finns det intresse att köra på massa andra sträckor som bara SJ kör på idag, tror du, ifall det skulle förändras som du föreslår det?

346 00:24:13,610 --> 00:24:16,910 Ja men jag tror att det skulle finnas ett intresse att köra på fler sträckor.

347 00:24:16,990 --> 00:24:20,970 Kanske inte alla sträckor så, men absolut flera.

348 00:24:21,350 --> 00:24:22,290 Det tror jag.

349 00:24:22,910 --> 00:24:26,170 Ja men säg att det blir mer än 5% som körs av andra.

350 00:24:26,330 --> 00:24:28,410 Vad skulle det få för konsekvenser för oss som åker tåg, tror du?

351 00:24:28,410 --> 00:24:36,850 Ja men jag skulle ju gärna se att resenärerna som åker mellan Stockholm och Göteborg, att det inte bara är de som får de här 40% sänkta biljettpriserna.

352 00:24:36,850 --> 00:24:39,370 Det skulle jag gärna ha mellan Stockholm och Malmö också.

353 00:24:39,530 --> 00:24:42,850 Det kan jag säga att det behövs, som gammal Lundastudent.

354 00:24:43,330 --> 00:24:49,570 Så jag tror att många av de här fördelarna, att det skulle kunna sprida sig till hela systemet, hade varit väldigt positivt.

355 00:24:50,370 --> 00:24:53,990 Maria Ida vill ha ännu fler kockar just i trafikeringssoppan.

356 00:24:54,570 --> 00:24:55,130 Vad tänker du om det?

357 00:24:56,110 --> 00:25:02,850 Ja, alltså lite intressant här är det ju att konstatera, och även när jag läste rapporten, att det är ett väldigt fokus på...

358 00:25:02,850 --> 00:25:05,850 Det står till och med i rapporten söder om Dalälven.

359 00:25:06,850 --> 00:25:09,910 Alltså glatt och tjugo och gammal och sådär.

360 00:25:10,110 --> 00:25:17,690 Och frågan man ställer sig är ju också då, vad händer på de här sträckorna där kanske inte lika många reser.

361 00:25:17,750 --> 00:25:22,250 Där vi behöver bli ännu bättre på tåg, inte minst för klimatets skull.

362 00:25:23,190 --> 00:25:26,310 Så det är ju en väldigt viktig fråga.

363 00:25:26,370 --> 00:25:29,290 Jag håller med om att biljettpriserna måste bli lägre.

364 00:25:29,530 --> 00:25:34,330 Men inte bara mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö, utan även norr över.

365 00:25:34,330 --> 00:25:35,330 Men tror du att konkurrensutsättning...

366 00:25:36,850 --> 00:25:38,630 Trafikutövare skulle kunna vara ett medel för det?

367 00:25:39,510 --> 00:25:45,450 Ja, alltså motfrågan blir ju hur säkerställer vi en god tågtrafik då i hela landet?

368 00:25:45,570 --> 00:25:48,750 De sträckor som kanske då inte är så lönsamma.

369 00:25:48,890 --> 00:25:51,050 Det ser vi ju även på andra områden.

370 00:25:51,090 --> 00:25:53,810 Om jag går tillbaka till de områden som jag har tittat på.

371 00:25:53,910 --> 00:25:57,810 Där vi liksom i gläsbygd nu inte har någon taxitrafik.

372 00:25:57,890 --> 00:25:59,970 Det finns inga bilprovningar och så vidare.

373 00:25:59,970 --> 00:26:06,210 Jag är ju väldigt rädd för att tågen stannar på de sträckorna.

374 00:26:06,210 --> 00:26:07,770 Där det inte är lika lönsamt att köra.

375 00:26:08,290 --> 00:26:11,930 Men hänger det här ihop, om man konkurrensutsätter mer så kanske det blir jättepopulärt att

376 00:26:11,930 --> 00:26:15,670 ha vårdcentraler i Stockholm City och köra Stockholm-Göteborg där många är intresserade.

377 00:26:15,790 --> 00:26:19,710 Men färre vårdcentraler, färre bilprovningar och färre tåg norr om Dalälven.

378 00:26:20,550 --> 00:26:22,710 Är det så att man får välja antingen eller här liksom?

379 00:26:22,930 --> 00:26:27,050 Ja, men det är ju lite av marknadens logik.

380 00:26:27,130 --> 00:26:28,190 Du ska ju gå med vinst.

381 00:26:28,630 --> 00:26:31,370 Har du en sträcka som är olönsam?

382 00:26:31,370 --> 00:26:33,370 Alltså nu är det ju till och med så att...

383 00:26:34,210 --> 00:26:35,370 Nu släcker vi ner...

384 00:26:36,210 --> 00:26:38,210 Gatlyktor i norra Sverige.

385 00:26:38,410 --> 00:26:41,250 Därför att det kostar för mycket pengar att ha dem tända.

386 00:26:41,270 --> 00:26:43,030 Därför att det inte är så mycket folk som går där.

387 00:26:44,230 --> 00:26:45,010 Jag vet inte.

388 00:26:45,130 --> 00:26:49,110 Jag vill inte utarma Sverige norr om Dalälven.

389 00:26:49,570 --> 00:26:50,450 Ida, du vinkade.

390 00:26:50,730 --> 00:26:54,610 Ja, nej. Jag är ju då uppväxt norr om Dalälven.

391 00:26:54,710 --> 00:26:56,910 Och jag vill absolut inte utarma det heller.

392 00:26:57,210 --> 00:27:03,450 Men det är ju så att de olönsamma sträckorna trafikeras ju även idag.

393 00:27:03,550 --> 00:27:05,910 Och inte för SIS goda vilja utan för att regionen...

394 00:27:06,210 --> 00:27:07,610 ...betalar för dem.

395 00:27:07,670 --> 00:27:13,790 Så att de har ju faktiskt inget samhällsuppdrag som exempelvis Systembolaget eller något annat.

396 00:27:13,890 --> 00:27:17,570 Utan de är ett renodlat statligt bolag som ska gå med vinst.

397 00:27:17,570 --> 00:27:24,530 Och det är ju just på de olönsamma sträckorna som fler privata kör idag.

398 00:27:24,970 --> 00:27:27,990 Med VR och Transdev och sådär.

399 00:27:28,650 --> 00:27:30,910 Så att det ser jag inte som en så stor risk.

400 00:27:32,010 --> 00:27:33,130 Okej, vi ska gå vidare.

401 00:27:33,590 --> 00:27:35,770 Ida, du skrev i din rapport någonting om kapacitet.

402 00:27:35,890 --> 00:27:36,030 Sade du?

403 00:27:36,210 --> 00:27:38,330 Det vet jag inte vad det är, eller jag vet inte om det är viktigt.

404 00:27:38,570 --> 00:27:40,370 Men vad är det? Vilka roll kan det spela?

405 00:27:40,810 --> 00:27:45,050 Nej, men det är typ som tågens motsvarighet till trängselskatter.

406 00:27:45,050 --> 00:27:46,410 Ja, jag trodde det, men jag vågar inte säga det.

407 00:27:47,230 --> 00:27:48,370 Nej, men det är helt rätt.

408 00:27:48,730 --> 00:27:52,070 Och här får jag väl ge lite cred till Maria.

409 00:27:52,210 --> 00:27:56,930 För du skriver väldigt bra om just de här små marginalerna i systemet.

410 00:27:57,030 --> 00:28:00,310 Och att en försening skapar en annan försening.

411 00:28:01,070 --> 00:28:04,130 Och sen, jag håller ju inte med om att det är avregleringens fel.

412 00:28:04,130 --> 00:28:06,130 Utan tycker jag att antingen så är det politikerna...

413 00:28:06,210 --> 00:28:08,410 Som inte har byggt tillräckligt med infrastruktur.

414 00:28:08,530 --> 00:28:11,950 Eller så är det Trafikverket som har släppt på för mycket.

415 00:28:12,050 --> 00:28:15,310 Men alldeles oavsett så är det ju ett problem som behöver lösas på något sätt.

416 00:28:15,390 --> 00:28:22,030 Och då tror jag att kapacitetsavgifter hade varit väldigt bra för att sprida ut trafiken på dygnet helt enkelt.

417 00:28:22,050 --> 00:28:24,510 Det är alltså helt enkelt dyrare att köra där det är mycket tåg samtidigt.

418 00:28:24,830 --> 00:28:25,210 Ja, precis.

419 00:28:25,590 --> 00:28:28,710 Men det blir ju dyrare biljettpriser också. Det slår väl ut på som åktåg då?

420 00:28:28,770 --> 00:28:33,490 Ja, absolut. Men det blir ju också billigare när det inte är lika trångt.

421 00:28:33,490 --> 00:28:35,970 Och det här hade ju också varit ett ganska bra sätt.

422 00:28:35,970 --> 00:28:38,170 För att se vart man skulle behöva investera ännu mer.

423 00:28:39,690 --> 00:28:41,870 Maria, jag vet inte hur mycket du har satt in i kapacitetsavgifter.

424 00:28:41,990 --> 00:28:44,650 Är det någonting som skulle kunna förbättra, tror du?

425 00:28:44,870 --> 00:28:46,690 Jag vet inte. Det kanske det skulle kunna.

426 00:28:47,070 --> 00:28:51,390 Men spontant så kommer jag återigen att tänka på norra Sverige.

427 00:28:51,530 --> 00:28:54,190 Då får man resa på natten där då.

428 00:28:54,430 --> 00:28:58,470 När det inte är så mycket trängsel och gifter kanske.

429 00:28:58,470 --> 00:29:04,770 Jag vet inte. Men det kanske kan spela en viss roll i vissa delar av systemet.

430 00:29:04,830 --> 00:29:05,270 Jag vet inte.

431 00:29:05,970 --> 00:29:11,310 Jag gick tillbaka till de fyra främst senaste infrastrukturpropparna som har lagts i Sverige.

432 00:29:11,410 --> 00:29:13,650 På hur mycket vi investerar i järnväg i Sverige.

433 00:29:14,390 --> 00:29:16,090 Den verkar ju faktiskt ha ökat betydligt.

434 00:29:16,490 --> 00:29:19,730 Om man jämför då 2012 med den infrastrukturproppen som kom.

435 00:29:20,110 --> 00:29:21,590 Eller den nationella plan som lades i år.

436 00:29:21,670 --> 00:29:24,910 Så har de ökat i förhållande till BNP med 40 procent ungefär.

437 00:29:25,950 --> 00:29:27,970 Är det inte så, jag vet inte om ni får gärna säga ja eller nej.

438 00:29:28,070 --> 00:29:30,150 Att vi har underinvesterat ett tåg generellt.

439 00:29:30,170 --> 00:29:32,510 Och det har gjorts av flera regeringar under ganska lång tid.

440 00:29:32,590 --> 00:29:33,990 Och att det har varit ett problem.

441 00:29:34,790 --> 00:29:35,890 Maria, delar du den här bilden?

442 00:29:35,970 --> 00:29:36,150 Ja.

443 00:29:36,950 --> 00:29:37,610 Så är det, helt enkelt.

444 00:29:37,910 --> 00:29:39,570 Ja, det tycker jag ju.

445 00:29:40,210 --> 00:29:44,250 Hur mycket av de problem vi har idag är orsakad av det skulle du säga?

446 00:29:45,590 --> 00:29:46,770 Hur viktig förklaring är det?

447 00:29:47,150 --> 00:29:48,770 Det är väl både och.

448 00:29:49,290 --> 00:29:54,370 Samtidigt så spelar det ju ingen roll hur mycket pengar man nöser in i ett system om det inte hänger ihop.

449 00:29:55,250 --> 00:29:59,090 Men alldeles tydligt är väl att vi måste investera, att vi har en underhållsskuld.

450 00:29:59,190 --> 00:30:01,110 Och att vi måste investera mer i vår järnväg.

451 00:30:01,110 --> 00:30:04,390 Inte minst för klimatets skull, men även för svensk industri.

452 00:30:04,790 --> 00:30:05,950 Ida, underhållsskulden?

453 00:30:05,970 --> 00:30:09,330 Vilken roll tror du spelar att tågtrafiken ser ut som den gör?

454 00:30:09,470 --> 00:30:11,070 Ja, men det är klart att det spelar en roll.

455 00:30:12,010 --> 00:30:14,750 Infrastrukturen står för ungefär 20% av förseningarna.

456 00:30:14,890 --> 00:30:17,470 Så det är klart att det är viktigt.

457 00:30:17,930 --> 00:30:23,310 Men det är ju just ett politikmisslyckande.

458 00:30:23,770 --> 00:30:31,610 Och jag hade ju gärna sett att man hade frikopplat finansiering av både ny infrastruktur och underhåll mer.

459 00:30:31,610 --> 00:30:35,510 Vi har ju banavgifter som är tänkta att gå till att täcka.

460 00:30:35,510 --> 00:30:37,250 Det är vidmakthållandet av järnvägen.

461 00:30:37,370 --> 00:30:41,430 Det vill säga att när järnvägen trafikeras så ska den inte gå back helt enkelt.

462 00:30:41,870 --> 00:30:46,710 Men det täcker idag bara ungefär 15% av underhållskostnaderna.

463 00:30:47,030 --> 00:30:51,150 Så jag hade gärna sett mer användaravgifter helt enkelt.

464 00:30:52,150 --> 00:30:53,450 Dyrare biljettpriser helt enkelt.

465 00:30:53,590 --> 00:30:54,590 Vi som åker tåg ska frysa.

466 00:30:55,290 --> 00:30:56,850 Ja, men...

467 00:30:56,850 --> 00:30:57,410 Men det blir ju så.

468 00:30:57,550 --> 00:31:00,970 Som det är nu så subventionerar ju det offentliga järnvägen ganska ordentligt.

469 00:31:00,970 --> 00:31:03,510 Absolut, men det kommer ju också från skatteintäkter.

470 00:31:04,550 --> 00:31:04,570 Så.

471 00:31:05,510 --> 00:31:10,110 Och så skulle jag ju vilja se motsvarande system också såklart i de andra transportbranscherna.

472 00:31:10,170 --> 00:31:11,550 Så att det inte blir snedvridningar här.

473 00:31:11,890 --> 00:31:13,630 Man ska prövisa mer för vägvägar också.

474 00:31:13,850 --> 00:31:14,530 Ja, absolut.

475 00:31:15,050 --> 00:31:21,330 Men jag tycker att det är viktigt just för att man inte ska behöva förlita sig på att politiker fattar rätt beslut hela tiden.

476 00:31:21,410 --> 00:31:23,270 För det kommer de inte göra. Det har vi ju sett att de inte har gjort.

477 00:31:24,510 --> 00:31:30,450 Maria, förra förvånandet tycker Timbro att vi som åker järnväg och kör på väg ska betala mer själva staten.

478 00:31:30,450 --> 00:31:33,030 Och det offentliga ska betala mindre. Vad har du för tankar om den fördelningen?

479 00:31:33,030 --> 00:31:41,830 Vi måste ha ett järnvägssystem som fungerar. Människor måste ha råd att åka tåg.

480 00:31:41,910 --> 00:31:45,030 Vår industri måste ha råd att använda järnvägen.

481 00:31:46,210 --> 00:31:53,850 Politiken har, precis som hon säger, också inte lyckats upprätthålla det här.

482 00:31:54,330 --> 00:32:02,930 Okej. Men vad tänker du? Är det en lagom fördelning av offentliga medel och privata biljettmedel?

483 00:32:03,030 --> 00:32:07,530 Eller bör vi som resenärer betala mer ur egen ficka? Vad tänker du om det?

484 00:32:07,850 --> 00:32:11,630 Det finns ju en uppdelning där. Vi kan ju titta på kollektivtrafiken till exempel.

485 00:32:12,810 --> 00:32:15,730 Den borde ju definitivt vara betydligt billigare.

486 00:32:16,130 --> 00:32:17,870 Där pröjsar vi ungefär hälften i biljettpriserna.

487 00:32:18,870 --> 00:32:22,250 Okej. Jag tänkte bara, innan vi går vidare och försöker sammanfatta.

488 00:32:22,490 --> 00:32:26,230 Det här med punktlighet tycker jag är intressant. För det är ju någonting som många funderar över.

489 00:32:26,430 --> 00:32:27,950 Ni skriver om det också båda.

490 00:32:28,730 --> 00:32:31,610 Det verkar skifta mellan åren när man tittar på statistiken.

491 00:32:31,610 --> 00:32:34,170 Men den som finns i alla fall när man går in på Trafikverkets sida.

492 00:32:34,630 --> 00:32:37,810 Jag såg inga så här jättetydliga trender över tid.

493 00:32:38,310 --> 00:32:43,810 Att ungefär de senaste 15-20 åren så har det legat ungefär totalt sett på samma nivå.

494 00:32:43,910 --> 00:32:45,090 Det går upp och ner i enskilda år.

495 00:32:45,750 --> 00:32:49,310 Ni som har kollat noggrannare, har ni sett någon utveckling här?

496 00:32:50,130 --> 00:32:50,990 Ida, du nickar.

497 00:32:51,190 --> 00:32:57,530 Ja, man behöver leta ganska djupt för att hitta punktlighetsstatistik från tidigare.

498 00:32:57,530 --> 00:33:01,530 Men jag var inne i en SOU och kikade och då fanns det ända tillbaka till just...

499 00:33:01,610 --> 00:33:05,410 50-talet och så pass långt tillbaka.

500 00:33:05,570 --> 00:33:11,010 Där ser man egentligen, det går inte att se ett kausalt samband.

501 00:33:11,170 --> 00:33:17,290 Men det korrelerar väldigt väl ökningarna av punktligheten med avregleringens steg.

502 00:33:17,770 --> 00:33:22,290 Så det är inte så stora skillnader de senaste 15-20 åren.

503 00:33:22,470 --> 00:33:23,310 Nej, det var det jag tittade på.

504 00:33:23,310 --> 00:33:26,770 Ja, precis. Men det har också varit avreglerat sen dess.

505 00:33:27,030 --> 00:33:29,310 Och sen har det legat ganska stabilt på 90%.

506 00:33:30,390 --> 00:33:31,590 Idas bild, vad säger du Maria?

507 00:33:31,610 --> 00:33:35,450 Jag säger att punktligheten har ökat i samband med avregleringen.

508 00:33:35,650 --> 00:33:38,270 Och sen dess har det legat ganska stabilt de senaste 15-20 åren.

509 00:33:38,370 --> 00:33:39,350 Är det din bild också?

510 00:33:40,150 --> 00:33:42,070 Ja, alltså bilden är ju...

511 00:33:42,070 --> 00:33:45,030 Det går ju lite upp och ner som sagt i punktlighet.

512 00:33:45,090 --> 00:33:48,230 Och det beror på vad vi har för typ av vintrar och allt möjligt vad det är.

513 00:33:48,750 --> 00:33:53,610 Men sen vet jag inte om det nödvändigtvis hänger ihop med avregleringen.

514 00:33:56,570 --> 00:33:57,810 En fråga för ett förband.

515 00:33:57,810 --> 00:34:00,870 Man kan ju ibland dyka upp någon krönikar som får en feeling.

516 00:34:01,610 --> 00:34:04,650 Så är det att jag måste leverera 5000 tecken imorgon.

517 00:34:04,690 --> 00:34:05,650 Jag har redan skickat fakturan.

518 00:34:05,810 --> 00:34:08,510 Men jag åkte ju tåg igår så jag skriver en arg krönika om hur jag satt fast.

519 00:34:08,650 --> 00:34:09,090 Ja, men ni vet.

520 00:34:09,889 --> 00:34:14,870 Och så är det alltid då att samhällets förfall illustreras genom att det här tåget stod stilla.

521 00:34:16,070 --> 00:34:16,870 Kan vi se någon utveckling?

522 00:34:16,949 --> 00:34:22,429 Står tåg stilla mer ofta 2025 än det gjorde 2015 eller 2005 eller 1995?

523 00:34:22,949 --> 00:34:24,570 Har ni... Var ni en slutsats?

524 00:34:24,570 --> 00:34:29,989 Nej, men jag tror att den här ilskan som du vittnar om här.

525 00:34:29,989 --> 00:34:33,650 Den hänger ju också ihop med beredskapen när någonting går fel.

526 00:34:34,170 --> 00:34:36,650 Alltså saker fungerar ju bra när det går bra.

527 00:34:36,770 --> 00:34:38,250 När punktligheten är vad den är.

528 00:34:38,429 --> 00:34:39,610 Tågen kommer fram i tid.

529 00:34:39,710 --> 00:34:41,750 Men så fort det blir brister.

530 00:34:42,330 --> 00:34:43,730 Brister kostar pengar.

531 00:34:44,150 --> 00:34:47,830 Beredskapen vid brister kostar pengar.

532 00:34:48,210 --> 00:34:52,090 Extra bussar, mat, allt vad det är kostar pengar.

533 00:34:52,230 --> 00:34:55,230 Och där ser vi också att det brister och då blir människor arga.

534 00:34:55,370 --> 00:34:56,770 Information gör oss glada.

535 00:34:56,770 --> 00:34:59,770 Vi kan hantera en välhanterad krig.

536 00:34:59,990 --> 00:35:02,090 Vi kan ju stärka ett varumärke.

537 00:35:02,290 --> 00:35:03,030 Det vet vi.

538 00:35:03,230 --> 00:35:04,950 Jag förstår att folk blir arga.

539 00:35:05,170 --> 00:35:08,830 Men är det sämre nu 2026 än det var 2006?

540 00:35:09,010 --> 00:35:10,330 Har järnvägen förfallit sedan dess?

541 00:35:10,390 --> 00:35:11,290 Kan vi se någonting sånt?

542 00:35:12,650 --> 00:35:15,030 Om järnvägen har förfallit?

543 00:35:15,090 --> 00:35:18,810 Ja, vi har ju konstaterat att underhållet brister och att det blir problem.

544 00:35:19,070 --> 00:35:22,950 Ja, fast nu menar jag just det här som man privatperson sitter och skriver.

545 00:35:23,110 --> 00:35:25,590 Nu satt vi fast i fyra timmar i Eslöv.

546 00:35:25,590 --> 00:35:28,070 Vi fick en möglig macka och sen kom inte ersättningsbussen.

547 00:35:28,070 --> 00:35:30,150 Alltså, ni förstår vad jag menar.

548 00:35:30,230 --> 00:35:35,110 Om att den totala problembördan för tågresenärerna, är de värre idag än de var för 10 eller 20 år sedan?

549 00:35:35,250 --> 00:35:35,970 Har ni någon uppfattning om det?

550 00:35:35,970 --> 00:35:41,210 Jag har inte sett någon statistik på mögliga mackor eller fungerande toaletter, måste jag säga.

551 00:35:41,490 --> 00:35:41,990 Nej, Ida?

552 00:35:42,730 --> 00:35:43,950 Nej, inte just mögliga mackor.

553 00:35:43,950 --> 00:35:45,150 Nej, men ni förstår ändå vad jag menar.

554 00:35:45,170 --> 00:35:45,970 Ja, jag förstår, jag förstår.

555 00:35:46,810 --> 00:35:53,450 Och det här underhållsskulden har ju bidragit såklart till att det behövs mer banarbeten.

556 00:35:53,450 --> 00:35:56,430 Det innebär ju också att man kommer behöva stanna oftare.

557 00:35:56,570 --> 00:35:57,690 Jag var nere på Lundakarneval.

558 00:35:58,070 --> 00:36:00,170 Ja, en anekdot till.

559 00:36:00,970 --> 00:36:07,110 Fick ta ganska långa omvägar via Göteborg för att komma tillbaka till Stockholm.

560 00:36:07,270 --> 00:36:14,050 Så det ökar ju mängden banarbete och därigenom också stillastående.

561 00:36:14,330 --> 00:36:16,490 Men okej, jag var kanske lite för fantasifull.

562 00:36:16,750 --> 00:36:18,410 Struntar i mackorna och struntar i det.

563 00:36:20,930 --> 00:36:25,730 Andelen förseningsminuter i järnvägen, har den förändrats de senaste 10 eller 20 åren på ett avgörande sätt?

564 00:36:25,910 --> 00:36:26,510 Eller ett vanliga sätt?

565 00:36:26,930 --> 00:36:27,410 Nej.

566 00:36:28,070 --> 00:36:29,150 Inte dramatiskt.

567 00:36:29,250 --> 00:36:31,230 Nej, okej, då har vi kommit fram till det.

568 00:36:31,230 --> 00:36:33,430 Får jag lägga till en sak bara?

569 00:36:33,830 --> 00:36:38,390 Det här med att behandla resenärerna väl med mögliga mackor och sådär.

570 00:36:38,730 --> 00:36:43,230 Det är ju också ganska viktigt just den här kundnöjdheten jag var inne på innan.

571 00:36:43,510 --> 00:36:46,350 Så det som toppas där är VR.

572 00:36:46,510 --> 00:36:52,650 Och jag menar punktligheten är inte jättestor skillnad mellan de olika tågbolagen i och med att det finns en uppsättning gräls.

573 00:36:53,070 --> 00:36:58,010 Men där har man sett just skillnad i hur man behandlar resenären.

574 00:36:58,070 --> 00:37:07,720 Det kan verka som att det inte går att minska CO2-utsläppen från cementproduktion med upp till 95%.

575 00:37:07,720 --> 00:37:12,860 Men med återvunnet material och fossilfri elektricitet finns det ett sätt.

576 00:37:13,840 --> 00:37:16,500 Läs mer på vattenfall.se, there's a way.

577 00:37:24,100 --> 00:37:27,420 När fungerade järnvägstrafiken i Sverige som bäst tycker ni? Vilket år?

578 00:37:28,100 --> 00:37:33,720 Jag vet inte, jag har ingen, jag vet inte om det finns någon guldålder egentligen.

579 00:37:33,720 --> 00:37:39,600 Det blir nog en romantisk vy av ångloken som kommer tuffande.

580 00:37:40,020 --> 00:37:40,760 Hida, har du någon favorit?

581 00:37:41,540 --> 00:37:43,680 Nej, jag hoppas att det ligger framför oss.

582 00:37:43,820 --> 00:37:52,080 Men om man måste säga något år så kanske det är ändå inom ramen för dagens system men innan vi drog igång med massa banarbeten.

583 00:37:52,160 --> 00:37:53,620 I alla fall för den enskilda resenären.

584 00:37:53,820 --> 00:37:54,960 2015 då eller 2010?

585 00:37:55,360 --> 00:37:57,460 Ja, kanske 2020.

586 00:37:58,000 --> 00:37:58,220 2020?

587 00:37:58,740 --> 00:38:00,480 Ja, då är det bara i och för sig pandemi.

588 00:38:00,480 --> 00:38:01,800 Det var andra hemskheten.

589 00:38:01,800 --> 00:38:01,940 Ja.

590 00:38:03,720 --> 00:38:15,120 Om vi tittar lite utanför Sverige, jag vet inte vilken mån jag har koll på det här komplexa ämnet men finns det några andra länder som ni tycker gör saker betydligt bättre än man gör i Sverige som vi borde snegla på mer?

591 00:38:17,520 --> 00:38:25,180 Det är jättesvårt då att kolla på andra länder för att det är så olika, väldigt olika system.

592 00:38:25,180 --> 00:38:34,180 Och man kan organisera det på så ofantligt många sätt och det finns ändå relativt konsensus just kring att

593 00:38:35,320 --> 00:38:42,760 det är inte så mycket systemet i sig utan det handlar mycket om hur mycket resurser man lägger på själva infrastrukturen.

594 00:38:42,840 --> 00:38:56,620 Men där tycker jag att man får ha lite respekt också för att det är ju folks skattepengar och även om jag åker mycket tåg så kanske inte alla andra gör det och vill lägga lika stor andel av resurserna där.

595 00:38:57,340 --> 00:39:05,300 Om man tar Schweiz exempelvis som många brukar lyfta fram som ett föredöme så lägger de ofantligt mycket mer pengar på infrastrukturen än vad vi gör i Sverige.

596 00:39:05,320 --> 00:39:08,680 Det är ju ett annat laddret geografiskt och folkmässigt också.

597 00:39:09,180 --> 00:39:13,460 Maria vad tänker du om vi rör oss utanför Sverige? Finns det några länder vi kan lära av?

598 00:39:13,980 --> 00:39:26,200 Det är svårt därför att det organiseras ju väldigt olika men det jag tycker att man kan ändå dra en slutsats av är väl att det är ingen som har konstaterat att man behöver mindre samordning.

599 00:39:26,520 --> 00:39:32,160 Om man tittar på länder som Tyskland och Frankrike till exempel utan snarare mer.

600 00:39:33,000 --> 00:39:35,200 Och det är väl den återigen då riktning som jag...

601 00:39:35,320 --> 00:39:45,120 I Sverige har vi gått väldigt långt i vår avreglering jämfört med andra länder. Vet vi det?

602 00:39:47,340 --> 00:40:03,120 Ja det har vi väl gjort är väl min uppfattning. Nu har inte jag djupstuderat andra länders tågsystem men vi har gått långt i vår avreglering och i vår samordning.

603 00:40:04,780 --> 00:40:06,820 En fråga lite utanför dagens...

604 00:40:06,920 --> 00:40:18,620 Ännu kanske men det har ändå med järnväg att göra. För några år sedan pratades det jättemycket om att vi skulle bygga nya stambanor i Sverige, höghastighetsbanor som då skrotades sedan av de borgerliga partierna och tidigpartierna.

605 00:40:19,500 --> 00:40:26,320 Är det någonting ni tänker att vi bör bygga i framtiden sådana här snabba järnvägar mellan våra stora städer? Maria?

606 00:40:26,320 --> 00:40:34,480 Jag tror att vi måste jobba mer med järnväg. Det är klart att Sverige är beroende av flyg.

607 00:40:34,480 --> 00:40:47,580 Men vi har ett klimatansvar så att vi måste både jobba med vår underhållsskuld men vi måste också planera framåt och vi behöver mer järnväg.

608 00:40:47,680 --> 00:40:49,900 Vad säger du Ida? Nya järnvägar?

609 00:40:49,900 --> 00:41:01,900 Jag hade som sagt helst velat ha ett helt annat system för finansiering av både underhåll och ny infrastruktur men jag tror att det finns...

610 00:41:02,400 --> 00:41:04,120 Tågtrafiken har ju ökat.

611 00:41:04,480 --> 00:41:06,700 Så efterfrågan verkar ju ha ökat.

612 00:41:07,240 --> 00:41:15,340 Sen om det är just nya stambanor eller höghastighetsjärnväg, det vill jag nog helst inte lägga mig i.

613 00:41:16,160 --> 00:41:23,300 Fast det är väl en skitviktig fråga? Det är väl helt avgörande om du kan åka ner till Plym och Alme på 2,50 istället för att ta 5 timmar?

614 00:41:23,300 --> 00:41:29,300 Ja, absolut. Men jag tycker inte att politiken ska avgöra det utan det borde vara mer upp till marknaden.

615 00:41:29,840 --> 00:41:34,160 Men fast det kommer ju marknaden aldrig fixa. Hur får du ihop 300 miljarder i en liten pott?

616 00:41:34,480 --> 00:41:40,080 Finansieringspott att bygga... Traditionellt så byggs ju sådana stora infrastruktursprojekt nästan alltid av staten, eller?

617 00:41:40,440 --> 00:41:53,300 Ja, men jag menar vi har Sundsbron, det finns så konsortium och sådär men det finns ju andra sätt man kan hantera det med alternativa genomförande och finansieringsformer.

618 00:41:53,860 --> 00:42:01,140 Då var vi inne på Malmö igen. Jag skulle ju vilja att det går att åka till Kiruna också på ett alldeles smidigt sätt.

619 00:42:02,440 --> 00:42:04,440 Hörrni, ni har ju lite olika syn på det här.

620 00:42:04,480 --> 00:42:14,300 Vi ska försöka sammanfatta det här. Vad tycker ni det är viktigast att lyssnarna tar med sig från dagens diskussion när ni ska sammanfatta vad som behöver göras med järnvägen framöver?

621 00:42:14,620 --> 00:42:22,100 Ni har ju kommit med ett antal förslag men om ni bara liksom får sammanfatta er position direkt för lyssnarna. Vem vill börja?

622 00:42:23,520 --> 00:42:29,920 Jag tycker att det är viktigt att ha med sig att järnvägen är inte som vilken marknad som helst.

623 00:42:29,920 --> 00:42:33,700 Det är en samhällsbärande funktion. Människor ska kunna ta sig till jobbet.

624 00:42:34,480 --> 00:42:43,740 Det ska fungera. Det är bra för klimatet. Så att vi kan inte bara släppa den fritt hejvilt utan samordning.

625 00:42:44,840 --> 00:42:51,600 Så att det är väl det ena. Och vi behöver mer långsiktighet. Och vi behöver mer investeringar.

626 00:42:51,820 --> 00:42:52,400 Tack för det.

627 00:42:52,620 --> 00:42:54,280 Och politiken måste ta ett större ansvar.

628 00:42:55,180 --> 00:42:58,140 Ida motfarande, du sammanfattar vad lyssnarna ska ta med sig.

629 00:42:58,140 --> 00:43:03,080 Ja, jag tycker att de ska ta med sig att det har gått utmärkt att släppa det fritt.

630 00:43:04,480 --> 00:43:10,080 Utredningar som har minskat och sänkta biljettpriser och mycket andra stora mervärden.

631 00:43:10,460 --> 00:43:16,960 Så jag tror att det finns all anledning att kolla på hur vi kan öka konkurrensen ännu mer och få ännu större värden.

632 00:43:17,460 --> 00:43:21,720 Tack för det. Då får ni som lyssnar avgöra själva vad ni tycker är rimligast.

633 00:43:21,820 --> 00:43:24,800 Och så får ni läsa Ida och Marias rapporter förstås också.

634 00:43:25,680 --> 00:43:28,020 Stort tack Ida Wallinder från Timrå för att du medverkade idag.

635 00:43:28,140 --> 00:43:28,560 Tack så mycket.

636 00:43:28,560 --> 00:43:32,180 Stort tack Maria Arkeby från Tankesmedjan Tiden för att du medverkade idag.

637 00:43:32,240 --> 00:43:32,700 Tack så mycket.

638 00:43:33,440 --> 00:43:34,300 Och stort tack också.

639 00:43:34,480 --> 00:43:38,200 Tack till er som har lyssnat på dagens avsnitt av Leda-redaktionen.

640 00:43:38,540 --> 00:43:40,500 En podd från Svenska Dagbladet.

641 00:43:41,220 --> 00:43:46,800 Som vanligt är ni varmt välkomna att höra över till redaktionen med tankar och synpunkter på det vi precis diskuterat.

642 00:43:47,240 --> 00:43:50,680 Kanske sitter på ett försenat tåg just nu och vill höra över med er frustration.

643 00:43:51,860 --> 00:43:54,620 Men också om ni har idéer och förslag på ämnen vi ska ta upp i framtiden.

644 00:43:54,620 --> 00:44:00,760 I samtliga fall, inklusive frustrationen, är det bara att mejla till ledarsidan snabla.svd.se.

645 00:44:01,700 --> 00:44:03,900 Dagens producent, han heter Jesper Sandström.

646 00:44:03,900 --> 00:44:05,900 Ansvarig utgivare är Lisa Irenius.

647 00:44:06,840 --> 00:44:09,460 Själv heter jag Andreas Eriksson och hoppas att vi hörs snart igen.

Källinformation

Skapad: 1 juni 2026